tisdag 22 juli 2014

Sandsjön/Fängen

Idag var vi tyvärr endast två som ville paddla detta fantastiska sjösystem. Tänka att paddla i Å och två sjöar där jag ännu inte lyckats att hitta några stenar.
Olle och jag träffades vid Skogsvallen för gemensam färd till Hoks badplats som ligger utmed vägen mot Vaggeryd.
Vi började färden med att paddla i ån Lagan, som rinner genom dessa sjöar, ner till kraftstationen där vi landsteg på den lilla sandstranden för lite fika och trevligt sällskap. Det är alltid trevligt att paddla med Olle för det finns alltid något att prata om.
Vi begav oss sedan vidare norrut upp genom Lagan för att passera genom kanalen mellan Sandsjön och Sjön Fängen. Efter kanalen tog vi höger för att gå iland på ytterligare en sandstrand och sträcka på benen.
Hittade en fin Abu wobbler i strandkanten som jag skänkte till några grabbar som fiskade i närheten. Vi följde västra sidan och tittade på alla märkliga byggen till sommarstugor (villor) som folk smäller upp nu förtiden. Vart tog "sommarstugan" vägen.
Magen började kurra så vi paddlade inte ända till sjöns slut utan tog sikte på en av sandstränderna på den östra sidan av Fängen. Lite korv med bröd och en god öl till detta skulle sitta fint. När jag packade ut maten ur bakre packluckan så luktade det konstigt där, ölen hade läckt ut och simmade omkring för egen maskin och spred sin väldoft i all packning, skit också.
Vattnet var ju varmt så jag tog fram kapellet för att rolla lite och skölja ur bakre packluckan. Efter två rollar fick jag mig ett gott skratt för kajaken hade en lite konstig vinkel som Olle förevigade på bild.
Vad kan man dra för lärdom av detta. Du kan ju tänka dig att du är ute och paddlar i hög sjögång och inte lyckats att stänga dina luckor riktig, Det gick att paddla men var lite vingligt och de andra badgästerna fick sig ett gott skratt men det får man bjuda på.
Sammanställning: Med öldoftande shorts så fick jag köra hem i badbyxor men det gjorde inget. Och till er andra vill jag säga att dessa sjöar och kanaler måste ni paddla.
Kanske förlägga höstens ev. månskenspaddling hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar