söndag 31 augusti 2014

Kosterhavet

Det är inte lätt att hitta paddelsällskap när man har semester i augusti. Och vädret har varit lite nyckfullt som vanligt med väldigt kort framförhållning. Men som ni vet ni som läst mejlen och sms så drog jag iväg Upp mot Strömstad för att paddla i Kosterhavet vår enda Nationalpark som är belägen under havsytan.
Söder om Strömstad så finns en Camping som heter "Garvik"och ligger på ön Rossö. Efter kontakt med vaktmästaren där så fick jag lov att ställa bilen inne på campingen och kunde då lägga i från den ena av deras stränder.
Det var lite blåsigare denna onsdag när jag startade, kanske 4-5 m/s och 8-10 i byarna men eftersom det endast är 3 km ut till koster och motvind så gick det bra om än inte så fort. Båttrafiken var försumbar denna dag. Paddlade nordväst upp mot Brattskär och vidare ner mot St.Tjälleskär där jag upprättade ett basläger.
Från denna ö, som även har torrdass, har man tillgång till hela arkipelagen. De intressanta bitarna ryms inom ett område på ca 5x5 km så man hinner mycket på en dag.
Vaknade torsdag morgon till en massa Bäää. Tältet var omringat av ett tiotal får som betade på ön. Vädret var kanon med ca 2 m/s och endast lite lätta slöjmoln. Bestämde mig för att inte ta den rakaste vägen ner mot fyrarna på Ursholmen. Därefter paddla jag utomskärs upp mot Burholmen. Det är lite häftigt att paddla när det är nästan helt vindstilla men sjön bryter häftigt över kobbar och skär ändå.
Jag höll god fart 7 km/h men fick god surf av dyningarna som passerade i 15-20km/h.
Gick i land på Burholmen för lunch och där det lätt hade gått att sätta upp hundra tält.
Dessa är de sista öarna innan öppet hav och i fjärran kan man ana vårt kära grannland Norge.
Gick den västra sidan av ön Tegeln och rundade Arholmen. På östra sidan av denna ö kan man hitta följande häftiga formationer.
Framåt eftermiddagen var jag åter vid baslägret efter ca 18 km paddling och spåret i GPS:s en såg ut som ett zigzac mönster.

Väderutsikterna för fredag em. var inte så lysande så jag packade ihop och begav mig hemåt efter att ha rundat Ramsökalven.
Så var det dags för strandhugg med lunch därifrån vidare runt Ramsö för att korsa farleden igen och vara åter vid startpunkten.

Sammanfattning:
Kosterhavet är ett måste att paddla någon gång. Man får tälta på vilka öar man vill efter den 15/8 innan dess får man endast gå iland. På Södra Kosterön finns ett vandrarhem. Vissa av öarna har torrdass och kan vara lämpliga att ha som basläger. Det är gott om säl i området, jag såg endast dessa på distans. Men dom kan vara nyfikna av sig så bli inte förvånad om det plötsligt dyker upp en nära kajaken. Man hinner lätt med att se det mesta av arkipelagen på ett par dagar och jag kan tänka mig att det är ett populärt mål för många paddlare när vädret tillåter.

1 kommentar:

  1. Åh vad härligt det ser ut. Det låter som en bra plats för en främjarpaddling framöver.

    SvaraRadera