lördag 11 augusti 2012

Kalmar en fantastisk paddlingsstad


Kalmar Slott från sjösidan
 Min dotter Felicia och jag var och hälsade på min syster Ewa på Öland då passade vi även på att ta en paddlingstur runt i Kalmar och eftersom det nästan inte var någon vind alls så blev det även en tur ut i Kalmarsund.
Efter att vi paddlat genom några av Kalmars många "kanaler" så rundade vi slottet och gick iland för fika.
Därefter gav vi oss ut i sun det till Grimskär Skans som är en gammal försvarsanordning från tidigt 1600 tal. Militären slutade att använda denna sent 1980 tal. Därefter paddlade vi sjösidan norrut och ut till öarna Södra och Norra Skallö. Gick iland på N. Skallö för en andra fika mitt under Ölandsbron.
Vädret var inte att klaga på och åter i kajakerna så begav vi oss Sydväst för att fortsätta genom Kalmar tillbaka till iläggningsplatsen vid Kanotklubben. När vi hade 500 meter kvar så var det som att sundet ville säga tack för idag och satte igång en häftig motvind så att vi verkligen fick slita den sista biten.
Jag rekommenderar verkligen att ni tar er tid och paddlar i Kalmar för det är en skithäftig stad att paddla i och omkring. Många små fina sandstränder och vid bra väder så är Kalmarsund med öarna under bron väl värda ett besök.

Grimskär Skans



N. Skallö

N. Skallö

N.Skallö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar